بررسی پیشینه اختراع تختخواب هوشمند ضد زلزله در جهان
    
تعداد بازدید: 7481
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1399/1/29

بررسی پیشیه اختراع تخت خواب هوشمند ضد زلزله
زلزله، یکی از بلایای طبیعی است که قادر است طی تنها چند دقیقه، تلفات جانی و مالی زیادی را تحمیل کند. در زمان وقوع زلزله، در صورتی که افراد در حال خواب و استراحت باشند، توانایی هیچ عکس‌العملی را ندارند و این مسئله تلفات انسانی ناشی از زلزله را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. استفاده از تخت خواب هوشمند ضد زلزله، به عنوان یکی از بهترین راهکارها برای حفظ ایمنی و ایجاد آرامش بیشتر در زمان وقوع زلزله در هنگام خواب و استراحت پیشنهاد می‌‍شود. در ادامه مطلب، به بررسی پیشینه‌ی تولید این محصول ارزشمند در سراسر جهان می‌پردازیم.
طبق بررسی‌های انجام شده، به ترتیب تاریخ، سه کشور ایران، چین و ژاپن در زمینه تولید تخت خواب هوشمند ضد زلزله فعالیت داشته‌اند. کشور ایران، اولین کشوری است که موفق به تولید تختخواب هوشمند ضد زلزله شده است.

تخت خواب ضد زلزله ساخت چین
در کشور چین، بعد از زلزله‌های سنگین ونچوان و یوشو، یک بازنشسته ۶۶ ساله چینی به نام « وانگ ونکسی » در سال ۲۰۱۰، برای کاهش تلفات جانی ناشی از زلزله، تختخواب ضد زلزله به شرح زیر اختراع کرد.
این تختخواب، به کمک حسگر‌های تشخیص زلزله، در زمین لرزه‌های بالای ۳.۵ ریشتر، به صورت اتوماتیک و برای جلوگیری از سقوط و فرو ریختن آوار بر روی فرد، شخص خوابیده در تخت را به درون محفظه‌ای فولادی و مجهز به سیستم تهویه هوا، فرو می‌برد. درون این محفظه فولادی مقاوم در برابر آوار، می‌توان مجموعه‌ای از لوازم ضروری و مورد نیاز از قبل بطری‎های آب، مواد‌غذایی، ماسک‌های اکسیژن، تجهیزات‌پزشکی و کمک‌های اولیه، یک دستگاه بلندگو و یک کپسول آتش‌نشانی قرار داد.
این تختخواب ضد زلزله، از نظر ظاهری شبیه تخت معمولی اما با ارتفاعی بلندتر است. محفظه نگهداری لوازم و تجهیزات ضروری و غذا، زیر تخت و به صورت سرتاسری است و به گنجه نگهداری پتو و بالش در زیر تخت‌های معمولی شباهت دارد. در برخی طراحی‌ها نیز، بالای سر تخت، به جای یک سقف فانتزی یا معمولی، سپری فولادی قرار داده‌اند که از سقوط آوار بر روی فرد جلوگیری می‌کند.
معایب :
در حالی که این ایده، ایده‌ای محافظه کارانه است، اما معایبی جدی بر آن وارد است. به نظر می‌رسد عملکرد این تابوت‌های فولادی سفارشی حتی از یک زلزله واقعی هم ترسناک‌تر باشد، به خصوص برای کسانی که به کلاستروفوبیا مبتلا هستند و از فضاهای تنگ هراس دارند و یا کسانی که دچار اختلالات خواب هستند.
همچنین اگر فرد در هنگام خواب در وضعیت خاص فیزیکی قرار گرفته باشد، ممکن است این تختخواب با ارگونومی او همخوانی نداشته باشد و عضوی از بدن او در حین فرو رفتن در محفظه آسیب ببیند و یا حتی قطع عضو شود!!

تخت خواب ضد زلزله ساخت ژاپن
پس از وقوع زمین‌ لرزه پر قدرت ۹.۷ ریشتری توهوکو ژاپن، در ماه مارس ۲۰۱۱ میلادی، مخترعان و طراحان ژاپنی طرح‌های مختلفی را برای به حداقل رساندن خسارات ناشی از زلزله ارائه کرده‌اند. از آنجایی که ژاپن یکی از مناطق زلزله خیز جهان محسوب می‌شود و یک پنجم زلزله‌های مخرب جهان در این کشور روی می‌دهد، محققان شرکت صنعتی «شینکو» تخت خواب ضد زلزله Wood Luck را طراحی کرده‌اند که از سقوط آوار بر روی فرد در هنگام خواب پیشگیری می‌کند.
این تخت خواب که به شکل یک خانه طراحی شده است، دارای یک سقف و چهار پایه یا تیرک در اطراف است که از چوب ساخته شده است.سقف و پایه‌های چوبی بسیار مستحکم در کنار بست‌های فلزی مقاوم امکان تحمل فشار ناشی از سقوط آوار را فراهم می‌کند. این محصول که بصورت تخت‌ خواب‌های تک نفره طراحی شده با قیمت بالای پنج هزار دلار به بازار عرضه شده است.
معایب :
نداشتن مدل‌های دو نفره، قیمت بسیار بالا و همچنین اندازه‌ی غیرمعمولی باعث شده که مورد استقبال قرار نگیرد.

تخت خواب ضد زلزله ایمن خواب هوشمند ساخت ایران
شرکت ایمن خواب هوشمند، تنها تولید کننده انواع تختخواب هوشمند ضد زلزله به واسطه تسلط بر مرزهای دانش و با استفاده از نیروی اندیشه، اراده، هوش و استعداد ایرانی فرزندان این آب و خاک، مفتخر است محصولاتی مدرن، منحصر به فرد در اختيار هموطنان عزیز در سراسر کشور همیشه سرافراز ایران قرار دهد. این محصول در سال ۱۳۸۳شمسی (۲۰۰۵ میلادی) طراحی و دارای گواهینامه‌ی ثبت اختراع به شماره ۲۹۸۸۴ و علامت تجاری به شماره ۲۴۶۱۷۶ بوده و با چهار فاکتور زیبا، مقاوم، سبک و قیمت مناسب در مدل‌های بزرگسال دونفره، بزرگسال تک‌نفره، نوجوان و نوزادی-‌نوجوان در طرح‌ و رنگ‌های بسیار زیبا و لوکس در استان البرز، شهرک صنعتی اشتهارد در حال تولید می‌باشد. مهندس علیرضا طحان، مدیرعامل شرکت و مخترع تختخواب هوشمند اثبات کرده است که هرکجا هنر ایران و ایرانی رخ عیان کند اتفاقی مؤثر، بی‌نظیر و ماندگار رقم خواهد خورد.
دارای سازه فلزی بسیار مقاوم و رنگ الکترواستاتیک ضدخش و آنتی باکتریال:
این سازه، از شخص در حال استراحت در تخت خواب در زمان بروز حادثه از بالا و طرفین محافظت نموده و توانایی تحمل ۹ تن بار را در برابر سقوط آوار دارد.
مجهز به سامانه برد هوشمند و سنسور بسیار حساس:
این سامانه، حساس به ارتعاشات حداقل ۲.۵ ریشتر بوده که در صورت وقوع خفیف‌ترین لرزش، باله‌های محافظ در عرض ۳ ثانیه بصورت خودکار بسته شده و فضای امنی را برای شخص یا اشخاص خوابیده در تخت‌خواب فراهم می‌کند.۳ دقیقه پس از وقوع حادثه و در صورتی که تخریبی اتفاق نیوفتد، باله‌های محافظ به صورت خودکار باز شده و در حالت اولیه قرار می‌گیرند.
دارای ابعاد استاندارد و ریموت کنترل برای قراردادن باله‌های محافظ در حالت دلخواه:
از نظر ابعاد و جاگیری، مشابه تخت خواب معمولی بوده و به راحتی در محل‌های مناسب و مورد نظر در اتاق خواب‌ قرار می‌گیرد و ریموت کنترل محصول، این امکان را برای سفارشی قراردادن باله‌های محافظ در حالت‌های دلخواه فراهم می‌کند.
بدون نیاز به برق شهری (بطور مستقیم) :
ولتاژ برق مورد نیاز برای برد این محصول، ۱۲ ولت بوده که از طریق باطری تامین شده و نیاز به برق شهری فقط برای شارژ باطری دارد و در هنگام قطع برق هیچ خللی در عملکرد برد این محصول ایجاد نمی‌گردد.
تثبیت قیمت، کیفیت و حمل و نصب رایگان در سرتاسر کشور:
تضمین درازمدت کیفیت محصول، راه‌اندازی سیستم فروش یکپارچه، حمل و نصب رایگان و تثبیت قیمت در سرتاسر کشور و بهینه‌سازی محصول متناسب با شرایط مصرف کننده، کمترین کاری است که ایمن خواب هوشمند می‌توانسته در پاسخ به اعتماد مردم شریف ایران انجام دهد.
امکان تعویض و بازدید دوره‌ای:
بازدید دوره‌ای سالانه بصورت رایگان، امکان تعویض تخت خواب‌های هوشمند قدیمی و حتی معمولی با تخت خواب‌های هوشمند جدید از جذابیت‌های این محصولات می‌توان برشمرد.
بیمه‌ نامه کیفیت محصول :
شرکت بیمه ایران براساس این سند و قرارداد شماره (۱۳۹۲/۲۸۵۵/۱/۲۴۱/۵۰۰۱/۲۴) گواهی می‌نماید کلیه محصولات تولیدی (انحصاری) شرکت ایمن خواب هوشمند به شماره ثبت ۲۴۶۱۷۶ شامل انواع تخت‌ خواب‌های هوشمند ضد زلزله، دارای گواهینامه ثبت اختراع به شماره ۲۹۸۸۴ را از لحاظ کیفیت و عملکرد محصول تحت پوشش بیمه در برابر خسارات مالی و جانی قرار دهد.
ضمانت ۵ساله بی قید و شرط قطعات مکانیکی و الکترونیکی محصولات :
این محصول بر اساس قوانین کارخانه سازنده، شامل ضمانت در ارائه خدمات بوده و شرکت ایمن خواب هوشمند به شماره ثبت ۲۴۶۱۷۶ مسئول اجرای این گارانتی می‌باشد.